isimsizdeniz
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

isimsizdeniz

::..HoŞgELDiNiZ..::
 
AnasayfaKapıLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap

 

 Mezhepleri kaldırma gayreti

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Elİf_AyÇa

Elİf_AyÇa


Mesaj Sayısı : 137
Kayıt tarihi : 15/05/09
Yaş : 28
Nerden : ceennemın dıbınden xD

Mezhepleri kaldırma gayreti Empty
MesajKonu: Mezhepleri kaldırma gayreti   Mezhepleri kaldırma gayreti Icon_minitimeC.tesi Mayıs 16, 2009 5:44 pm

Sual: (Mezheplerin hepsinden faydalanarak üstad Abduh gibi mezhepler üstü ictihadlar yapmak İslami görüşleri bir noktada toplamak gerekir) diyenler çıkıyor. Rahmet olan dört hak mezhep kaldırılmaya mı çalışılıyor?
CEVAP
Evet hem dört hak mezhebi kaldırmak hem de bid’at mezheplerinin hükümlerini almak gayesiyle ısrarla “dört hak mezhep” tabirinden kaçıp “mezhepler” tabiri kullanılıyor. Bir de mezhep hükümlerine görüş deniyor ki bu çok yanlıştır. Görüş senet olamaz; ama ictihad senettir. İctihad ıstılahi bir tabirdir sıradan bir görüş değildir. Müctehidin naslardan çıkardığı hükümdür.

Mezhep içinde bir ictihadın olabilmesi için de müctehide ihtiyaç vardır. Günümüzde müctehid bulunmadığına göre ictihaddan bahsedilmesi yanlış olur; çünkü Yusuf Nebhani hazretleri (Bugün müctehidlik taslayanın aklı veya dini noksandır) buyurmuştur. Mizan-ül-kübra’da dört mezhep imamından sonra hiçbir âlimin mutlak müctehid olduğunu iddia etmediği bildirilmiştir. Müctehid âlimler asr-ı saadette Sahabe-i kiramın zamanında Tâbiin ve Tebe-i tâbiin devrinde bulunuyor sohbet bereketiyle yetişiyordu. Zaman ilerleyip fikirler bozulup bid’atler çoğalınca böyle kıymetli zatların azaldığı hicri dördüncü asırdan sonra bu vasfa malik bir âlimin ortada kalmadığı da Mizan-ül-kübra Redd-ül-muhtar ve Hadika’da yazılıdır.

Buna rağmen günümüzde müctehid ve mutlak müctehid olduğunu kabul etsek bile müctehid mezhepler üstü veya mezhepler arası ictihad yapmaz. Mason Abduh’un yaptığı mezhepleri ortadan kaldırmak kendi görüşlerini tek mezhep haline getirmekti. Nitekim çömezlerinden Reşit Rıza’nın bozuk (Muhaverat) kitabı (Telfık-ı mezahib) adı altında Türkçeye çevrilmiş bu çeviri daha sonra (İslamın bir noktaya cemi) ismiyle sadeleştirilip bozuk düşünceler yayılmaya çalışılmıştır.

Mutlak müctehidin başka bir müctehidi taklit etmesi caiz değildir. Kendi ictihadına uyması lazımdır. Mezhepte müctehidin ise bir mutlak müctehidin mezhebinin usullerine uyması şarttır. Bu usullere uyarak yapacağı kendi ictihadına uyar. (Hulasat-üt-tahkik)

Hiçbir İslam âlimi sicilli masonun yaptığı gibi bir ictihad şekli bildirmemiştir. İmam-ı Rabbani hazretleri de buyuruyor ki:
Günümüzde müctehid olmayanların âyet-i kerime ve hadis-i şeriflerden anladıkları delil ve senet olamaz. Din büyüklerinin sözlerini reddetmeye sebep olamaz. Eğer (Biz şimdi onların anladıklarının yanlış olduğunu gösteren bilgilere ulaştık) derlerse müctehid olmayanların bilgisi bir şeyin helal veya haram olmasına vesika olamaz. Müctehidlerin sözlerini delillerini örümcek yuvasından daha çürük sanmak büyük atılganlık olur. Kendi bilgisini din büyüklerinin bilgilerinden üstün tutmak ve dört mezhebin hükümlerine bozuk çürük demek âlimlerin fetva vermek için dayandıkları kıymetli haberleri hiçe saymak ve bunlara yanlış demek din-i İslam’da büyük bir yara gedik açmak olur. (1/312)
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Mezhepleri kaldırma gayreti
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
isimsizdeniz  :: İslamiyet :: İslamiyet-
Buraya geçin: