isimsizdeniz
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

isimsizdeniz

::..HoŞgELDiNiZ..::
 
AnasayfaKapıLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap

 

 Mezhebin hükmüne uyulur

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Elİf_AyÇa

Elİf_AyÇa


Mesaj Sayısı : 137
Kayıt tarihi : 15/05/09
Yaş : 29
Nerden : ceennemın dıbınden xD

Mezhebin hükmüne uyulur Empty
MesajKonu: Mezhebin hükmüne uyulur   Mezhebin hükmüne uyulur Icon_minitimeC.tesi Mayıs 16, 2009 5:47 pm

Sual: İbni Âbidin Hindiyye Dürer gibi muteber eserlerde okuduğum bazı hadis-i şerifler âyetlere zıt gibi görünüyor. Mezhebimizin bazı hükümleri de hadis-i şeriflere zıttır. Bu durumda ne yapmak lazım? Hadislere mi uymamız lazım yoksa mezhebimizin hükmüne mi?
CEVAP
Önce kısaca ölçüyü verelim:
1- Bir hadis bir âyete zıt gibi görünürse hadis-i şerife uyulur. Çünkü Resulullah efendimiz âyeti elbette bizden daha iyi anlar. Allahü teâlânın muradını Resulünden daha iyi bilen olur mu?

2- Bir hadis mezhebin hükmüne zıt gibi görünürse mezhebin hükmüne uyulur. Çünkü mezhebimizin âlimleri hadis-i şerifleri elbette bizlerden daha iyi bilir. Yani Resulullah efendimizin emrini muradını Onun vârislerinden daha iyi anlayan olur mu? Vârislerinin farklı ictihadları da yine Resulullahın iznine emrine göredir. Nasıl ki Allahü teâlâ Resulünü yetkili kıldı Resulullah da vârislerini yetkili kıldı. Bunlar kıyamete kadar her ülkede her iklim ve şartlarda yaşayacak Müslümanlar için ihsan-ı ilâhidir. Tek hüküm olsaydı Müslümanların hâlleri çok zor olurdu uyamayanlar ya haram işlemiş olur veya küfre düşerdi.

Müctehid olmayan din adamı okuduğu hadisten kendi anladığına uyarak amel edemez. Müctehidlerin âyet-i kerime ve hadis-i şeriflerden anlayarak verdikleri fetva ile amel etmesi gerekir. Takrir kitabında da böyle yazılıdır. (Kifaye)

Muhammed Hadimi hazretleri buyuruyor ki:
Dindeki dört delil yani 1- Kur’an 2- Hadis 3- İcma 4- Kıyas-ı fukaha müctehidler içindir. Bizim için delil mezhebimizin bildirdiği hükümdür. Çünkü bizler âyet ve hadisten hüküm çıkaramayız. Mezhebin bir hükmü âyete hadise uymuyor gibi görünse de yanlış değildir. Çünkü âyet ve hadis ictihad isteyebilir başka bir âyet veya hadisle değişmiş olabilir nesh edilmiş olabilir veya bilmediğimiz bir tevili vardır. (Berika)

Müctehid olmayanın dindeki bu hükümleri hadis-i şeriflerden anlaması mümkün olmaz. Bunun için müctehid olmayan hadis kitabı okursa ya hadislerin uydurma olduğunu zanneder veya kendi aklına göre yanlış bir hüküm çıkarır. Her ikisi de felaketine sebep olur. O halde bir Müslümana yapılacak en büyük kötülük (Kütüb-i sitteyi al hadisleri oku ve buradan dinini öğren) veya (Kur’an meali oku dinini asıl kaynaktan öğren) demektir. Bu bir hastaya (falan hastaneye git falan kattaki falan odası ameliyathanedir orada her türlü lüzumlu alet vardır kendi kendini ameliyat et) veya (falan ilaç fabrikasına veya falan ilaç ecza deposuna git orada her türlü ilaç var bulduğunu beğendiğini iç tedavi ol) demekten daha beterdir.

Peki mezhep imamları âyet ve hadise uymamışlar mı? Onlar âyet ve hadisi bizim kadar anlamamışlar mı? Ne diye o yetkili âlimlerin anladıklarına değil de kendi anlayışımıza uyuyoruz? Günlük işlerde bile işin ehline gidiliyor. Kendi kendini ameliyat eden kendi ilacını kendi yapan insan var mı?

Kur'an-ı kerimde mealen (Hep birlikte Allah’ın ipine sımsıkı yapışın; parçalanmayın) buyuruluyor. (Al-i İmran 103)

Seyyid Ahmed Tahtavi hazretleri buyuruyor ki:
Burada Allah’ın ipinden maksat cemaattir. Cemaat da fıkıh ve ilim sahipleridir. Fıkıh âlimlerinden bir karış ayrılan dalalete düşer. Sivad-ı a'zam fıkıh âlimlerinin yoludur. Fıkıh âlimlerinin yolu da Peygamber efendimiz aleyhisselamın ve Hulefa-i raşidinin yoludur. Bu yola tâbi olmayan bid'at ehli olur Cehenneme gider. (Tahtavi)

Sual: Herkese Lazım Olan İman kitabında (Müctehid olmayan bir Müslüman bir sahih hadis öğrenip mezhep imamının buna uymayan hükmünü yapmak kendine ağır [güç] gelirse bu müslümanın dört mezhep arasında bu hadise uygun ictihad etmiş olan müctehidi arayıp bulması ve bu işini onun mezhebine göre yapması lazımdır) deniyor. Biz hadislere göre amel edebilir miyiz?
CEVAP
Bu ifade hadis-i şerifle amel etmeyi değil ihtiyaç halinde başka mezhebi taklit etmeyi bildiriyor. Mesela aç kalıp midyeden başka yiyecek bir şey bulamayan kimse (Denizden çıkan her hayvan yenir) hadis-i şerifine göre ictihad eden mezheplerden birini taklit ederek deniz haşaratı yemesi caiz olur anlamındadır. Yoksa sahih hadis var diye kendi mezhebine aykırı hareket edemez. Çünkü Muhammed Hadimi hazretleri buyuruyor ki:

Dört mezhepten birinde olanlar için delil senet bulunduğu mezhebin hükmüdür. Çünkü onlar Nasstan yani âyet ve hadisten hüküm çıkaramaz. Bunun için bir mezhebin bir hükmü Nassa uymuyor gibi görünse de yine o mezhebe uymak gerekir. Çünkü Nass ictihad isteyebilir tevili gerekebilir nesh edilmiş olabilir. Bunu da ancak müctehid anlar. (Berika)

Resulullahı örnek almak
Sual: İbadetlerimi Peygamberimizin hareketlerine göre düzeltmek istiyorum. Namaz kılarken Hazret-i Ebu Bekire uyduğu zaman imam arkasında Fatiha okumuş muydu? Okumuşsa bizim de okumamız lazım olduğu için soruyorum. Bunun gibi Peygamberimiz kadına dokununca veya cildinden kan çıkınca abdest almış mıdır?
CEVAP
Bu çok yanlış bir sual. Kur’an ve sünnetten başka delil tanımayan mezhepsizlerin suallerine benzemektedir. Bu sual birkaç yönden yanlıştır:
1- Dinimizde dört delil vardır. İkisini inkâr etmek bir hak mezhebe bağlanmamak dalalettir. Mezhebimizin hükmü nedir diye sual edilmesi gerekirdi.
2- Resulullah efendimizin statüsü konumu farklıdır. Ona farz olan bize farz olmayabilir. Mesela teheccüd namazı ona farz bize nafiledir.

Ona haram olan şeyler bize caiz olabilir. Mesela şiir yazmak şiir söylemek soğan sarımsak yemek Resulullaha caiz değil idi. Bize caizdir. Demek ki Onun yapmadığı ölçü değil bize izin verip vermediği ölçüdür.

Ona caiz olan bazı şeyler bize caiz olmayabilir. Mesela Resulullah efendimiz boşadığı kadınla evlenmesi caiz idi. Bize caiz değildir.

Bir kimse ölünce hanımı başkası ile evlenebilir. Ama Resulullahın hanımları başkası ile evlenemez. Çünkü onlar müminlerin anneleridir.

Demek ki Resulullah efendimizin bizzat yapıp yapmadığı değil bize yapın veya yapmayın dediği ölçü olur. Bunu da biz bilemeyiz ancak müctehid âlimler bilir. Onun için herkes mezhebinin hükmü ile amel eder. (Resulullah böyle yaptı veya yapmadı) diyerek kendi kafasına göre hüküm veremez.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Mezhebin hükmüne uyulur
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
isimsizdeniz  :: İslamiyet :: İslamiyet-
Buraya geçin: